Projekt edukacyjny przeznaczony do realizacji na godzinach wychowawczych w klasach I – III Gimnazjum Publicznego im. Ludwika Szymoniaka w Sobótce w ramach międzynarodowego projektu „Euro – Sport – przyjaźń i tolerancja sposobem na życie”
opracowanie: mgr I. Nowaczyk, mgr K. Tomaszewską i mgr J. Walczak 1. Cele projektu:
Metoda projektu pozwoli rozwinąć takie umiejętności uczniów, jak: formułowanie problemu, korzystanie z różnych źródeł informacji, ocena ich wiarygodności, ćwiczenie różnych sposobów zapisywania i prezentowania zebranych materiałów, przygotowanie i praktykowanie wystąpień publicznych, podejmowanie decyzji grupowych. Projekt pozwoli ponadto na rozwinięcie przez uczniów umiejętności związanych z podejmowaniem konkretnych działań: od fazy ich planowania i poszukiwania wsparcia aż po ich realizację i ocenę. Warto podkreślić, że większość decyzji związanych z realizacją projektu uczniowie będą podejmowali samodzielnie. Będą więc, bardziej niż w wielu innych sytuacjach szkolnych, odpowiedzialni za skutki decyzji i ich wpływ na realizowane zadanie.
2. Instrukcja projektu:
a) Jest to projekt, który będzie realizowany w poszczególnych klasach, zatem konieczne przy jego realizacji będzie: Ø Udzielanie sobie informacji (wymiana informacji) Ø Wspólne podejmowanie decyzji Ø Słuchanie się nawzajem Ø Rozwiązywanie ewentualnych konfliktów Ø Zaangażowanie innych w pracę Ø Samoocena postępów w pracy Ø Ustalenie miejsca i czasu odbywanych spotkań pomiędzy reprezentantami klas
b) Przydział konkretnych zadań do opracowania w klasach: v Grupa I Wybierzcie rodzaj gry, którą wykorzystacie w projekcie (może to być jakaś wasza ulubiona gra, do której postarajcie się dodać wymyślone przez was reguły; możecie też wymyślić zupełnie nowa grę) - nazwa gry - dokładne, czytelne zasady gry (instrukcja) v Grupa II Zbierzcie materiał związany z „wielkimi”, nieprzeciętnymi osobowościami polskimi i austriackimi - na podstawie zebranego materiału ułóżcie pytania dotyczące tych osobowości - uzgodnijcie z grupą I ilość potrzebnych w grze pytań
v Grupa III Zaprojektujcie i wykonajcie wszystkie potrzebne elementy gry, takie jak: plansza, pionki, kostka itp. (w porozumieniu z grupą I)
v Grupa IV Wykonajcie pudełko do gry; zaprojektujcie logo gry, które możecie umieścić na pudełku, bądź oddzielnie (w dowolnej formie)
v Grupa V Przygotujcie krótką prezentację komputerową, w której zaprezentujecie wybitne osobowości austriackie i polskie (ich życiorysy, dorobek życiowy i zawodowy, ciekawostki) - działajcie w porozumieniu z grupą II, która na bazie waszej prezentacji przygotuje pytania do gry
Jest to projekt, który będzie realizowany w klasach, dlatego należy wybrać kilka osób, które będą koordynatorami projektu. Do ich obowiązków będzie należało ułatwianie wzajemnych kontaktów pomiędzy członkami klas, informowanie o postępach pracy itp.
c) Prezentacja projektu:
§ Jest to ostatni etap realizacji projektu, podczas którego uczniowie muszą zaprezentować innym własną interpretację danego tematu lub inne wyniki swej pracy. Najważniejsze znaczenie mają tutaj umiejętności wyboru i syntezy informacji oraz jasnego i atrakcyjnego ich przedstawienia § Formę prezentacji określają same klasy, np. wykład, odczytywanie pracy pisemnej, pokaz filmu video, prezentacja komputerowa, różnego rodzaju gry i zabawy angażujące innych uczniów § Czas przeznaczony na prezentację każdej z klas powinien wynieść 15 – 20 minut § Audytorium w trakcie prezentacji stanowić będą przede wszystkim pozostali uczniowie klas, których można zaprosić § Gotowa gra planszowa zostanie zaprezentowana rówieśnikom ze szkoły partnerskiej w Austrii (wspólna zabawa)
d) Po zakończeniu projektu zasadne jest skłonienie uczniów do refleksji nad podjętymi działaniami i ich efektami – ankieta
Proponowane pytania: 1. Czy zrealizowaliście zamierzone przez waszą klasę cele? Co teraz, po pracy, zrobilibyście inaczej? 2. Jakie trudności napotkaliście przy realizacji projektu i jak je rozwiązaliście? 3. Czy wasz projekt zakończył się sukcesem czy klęską? Dlaczego tak uważasz? 4. Czy wzięlibyście udział w realizacji podobnego projektu edukacyjnego?
Projekt edukacyjny EURO – GRA „Sławni Polacy – sławni Austriacy”
ANKIETA EWALUACYJNA
1 . Czy zrealizowaliście zamierzone przez wasza klasę cele? ? TAK ? NIE Co teraz , po pracy zrobilibyście inaczej ? ..................................................................... .....................................................................
2. Jakie trudności napotkaliście przy realizacji projektu i jak je rozwiązaliście? ..................................................................... .....................................................................
3. Czy wasz projekt zakończył się sukcesem ? ? TAK ? NIE 4. Czy wzięlibyście udział w realizacji podobnego projektu edukacyjnego?
? TAK ? NIE a) Jest to projekt, który będzie realizowany w poszczególnych klasach, zatem konieczne przy jego realizacji będzie: Ø Udzielanie sobie informacji (wymiana informacji) Ø Wspólne podejmowanie decyzji Ø Słuchanie się nawzajem Ø Rozwiązywanie ewentualnych konfliktów Ø Zaangażowanie innych w pracę Ø Samoocena postępów w pracy Ø Ustalenie miejsca i czasu odbywanych spotkań pomiędzy reprezentantami klas |